Del 2 av Ö till Ö- En (läs: min) guide att överleva en dag i skärgården och ha massor med kul :)

Del 2 av typ någon till :)
Sista dagarna innan race!

Vad ska man göra, ska man simspringa, ska man kuta intervaller, köra maxlyft på gymmet?

Nja, kanske vila lite…och sov massor,  men att simma mycket tycker jag är bra, det brukar hjälpa mig att kunna vara van med vattnet liksom, det stimulerar till viss del också att blodvolymen håller sig hög som när man är vältränad.

Se sedan till att all utrustning är tvättad, inhandlad och testad!

2013-09-02 18.17.58

Fokuserad och förväntansfull?

På söndagen går färjan från stan, kanske är det till och med två st nu. Men se till att vara i tid, det är inget kul att missa båtarna och åka taxibåt ut eftersom man missar hela stämningen på båten!

Den stämningen är magisk, alla är glada med lite skräckblandad förtjusning. Viktigast av allt är att verka cool, inte visa rädsla, avslöja inte att du inte alls ser fram emot att kasta dig i iskallt vatten kl 7 på morgonen… och viktigast av allt, avslöja inget om din utrustning eller taktik :)

Folk (läs: jag) kommer skrämmas, skryta och prata om allt som måste med, men gå inte på det, ändra inget sista dygnet det blir liksom inte bra.

Vad som är bra på riktigt är att ha med sig en ordentlig matlåda, köp gärna mackor, kaffe och godis på båten men en låda med ngt smarrigt är bra.

Väl på Sandhamn stannar båtarna borta vid ångbåtsbryggan, när ni kliver av glöm inte att hälsa glatt på Micke och Mats, gärna med en kram, det är mycket tack vare dem att vi har en så grym tävling!

Alla blir visade bort till området där all utrustning ska fås ut och den utrustningen som det är krav på ska visas upp, sååå packa sådant högt upp :)

Sedan hämtas nycklar, gpser och tishor upp, vi bor typ i alla lediga rum som finns i Sandhamn.

Mitt tips sedan för er som är första eller 2:a gångare, promenera bort till startstranden kolla hur det ser ut, hur långt det är, några timmar senare kommer ni springande i världens fart dit och förväntas kasta er i det kalla vattnet!

Kvällen då? Infomöte på hotellet, viktigtviktigt, och sedan blir det lite pastaparty-liknande middag på Seglarhotellet, inte den viktigaste måltiden men alltid trevligt med mat :)

Fixa sedan allt på kvällen, men överfixa inte, det är mkt skönare att sova en god nattsömn istället för att oroligt fixa saker hela natten.

Raceday morgon, så underbart obehaglig, man försöker lite halvdant glatt äta frukost, prova nu inget nytt, ät lite fil, yoghurt och müssli, dricka kaffe om ni tror på det och sedan tillbaka på rummet och klä er i era swimrun-kostymer :)

Starten går sedan framför hotellet, starten är nära, helikoptrarna smattrar över våra huvuden och det är så nära, över 65 km löp och 1 mil simning står mellan er och Sandhamn :)

Nog med nostalgiskt lullull ni har säkert redan märkt att jag älskar det här loppet :)

Loppet nu då!

De två viktigaste sakerna för att överleva/klara/vinna ÖtillÖ skulle jag säga är att:

1/ Röra på sig hela tiden, stå aldrig still, ska man vinna ja då rör man sig fort, ska man klara sig förbi rutterna så rör man sig långsammare, MEN man står inte stilla.

2/ För att orka röra sig hela tiden måste man ha energi, jag vet att alla har olika idéer om det men eftersom det här är min guide så bestämmer jag. Man måste äta massor, massor! Och dricka, det blir varmt att kuta i våtdräkt.

Jag tänker så här med energi, ta med 5-6 gel och om du inte tävlar om topp-10 placeringar så tycker jag att en vätskeblåsa per lag är aktuellt. Varför då? -Jo för att om man har så pass hög fart som det kommer att krävas att vara med i toppen så kommer vätskestationerna oftare om man säger så, sedan så är det jobbigt att springa i 4:30-fart i skogen med 1,2 liter sportdryck innanför dräkten.

Tänk att ni ska fylla på typ 400 kcal per timme, räkna hur ofta ni tror att ni kommer vara vid stationer och planera efter det. Tänk på att en ö som är 3 km lång tar inte 15 min om den är helt obebyggd och man ska springa het obanat, ta hjälp av tidsangivelserna på hemsidan, de stämmer ganska bra.

Men tänk så här 400 kcal det är 4:a bananer, eller 4:a gel, så kolla i race-PM vad som finns och sätt er och räkna.

Viktigt är också att ni börjar äta er egen energi med detsamma, när den första kontrollen kommer så bör man redan tryckt i sig några hundra kcal.
2013-09-02 11.43.53

Efter målgång, jag fejkar ett leende, inte så att jag älskar att köra ÖtillÖ men att komma 4:a var så sjukt tungt!

Nästa vecka kommer den sista delen där jag tar upp de frågor som dykt upp och lite sista minuten tips, så kom gärna med frågor :)

/Marcus

Foton: Nadja Odenhage, Jakob Edholm

One thought on “Del 2 av Ö till Ö- En (läs: min) guide att överleva en dag i skärgården och ha massor med kul :)

  1. EM says:

    Tack för guidning… bara att slänga hjärtat före och hoppa efter då.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *